Lone sendte en mail og fik 50.000 kroner retur
Som højskolelærer taler man ikke om løn. Det er ikke lønnen, der giver arbejdet mening – det er den demokratiske dannelse af eleverne. Det er en livsstil,
fortæller højskolelærer Lone Vestergaard.
»Det er det narrativ, vi bruger om os selv og arbejdet. Løn, det er ikke noget, vi går op i eller taler om«, siger hun.
Alligevel undrede den 49-årige cand.mag. og designer sig over tallet nederst på den månedlige lønseddel. Og især over, at tallet ikke var vokset i flere år.
Hun studsede over det, men tænkte: OK, hvis det er sådan, det er i højskoleverdenen, hvor de ikke har en overenskomst, så er det sådan, det må være. Men hun kunne ikke slippe sin undren. Hun vidste, at andre faggruppers løn steg med faste mellemrum. Hvorfor stod hendes stille?
Lone Vestergaards mand, der tidligere havde været ansat i en fagforening, var ikke overbevist. Han troede ikke på, at man kan være ansat syv år uden at stige i løn. »Skriv til Frie Skolers Lærerforening og spørg dem, hvilke muligheder de ser«, sagde han.
Det er da en fejl
Der gik mindre end to minutter, fra Lone Vestergaard trykkede 'send’ til mobilen brummede. I røret var konsulent Simon Astrup fra Frie Skolers Lærerforening, og han var paf:
»Hvad er det her da for noget?«, spurgte han.
Simon Astrup fik Lone Vestergaards lønsedler og kontaktede skolen. Det betød, at Lone Vestergaard fik efterbetalt omkring 50.000 kroner, og at hendes månedsløn blev mere end 3.000 kroner højere, end den ville have været, hvis hun ikke havde kontakt sin fagforening.
For det var en fejl, at hendes løn ikke var steget. Ansættelsesbekendtgørelsen beskriver ganske rigtigt et syvårigt lønforløb for højskolelærere,
men lønnen skal stige i løbet af de syv år. Men de automatiske stigninger, som Lone Vestergaards kolleger nød godt af, var ved en
fejl ikke kommet med, da Lone Vestergaard blev oprettet i skolens lønsystem.
Lærere lever også af løn
Ud over pengene var der også læring i sagen for Lone Vestergaard. »Jeg har lært, at selv om vi som højskolelærere ikke har en overenskomst, er der nogle regler, som skolerne skal overholde. Og jeg har lært, at det er en god idé at have en fagforening, som kan hjælpe til med, at reglerne bliver efterlevet«.
Og så har hun lært, at man sagtens kan være en både passioneret og dygtig højskolelærer, samtidig med at man er opmærksom på det beløb, der tikker ind på lønkontoen.
Jeg har lært, at det er en god idé at have en fagforening, som kan hjælpe til med, at reglerne bliver efterlevet