Log på

Få adgang til låst indhold, der er forbeholdt dig som medlem.


Gå til Mit FSL

Se dine medlemsoplysninger og skriv beskeder til tillidsvalgte.

“Det rigtige sted for mig som højskolelærer

Frie Skolers Lærerforening kender dine vilkår, din skoleform og dit arbejdsliv som højskolelærer.

Og så arbejder vi for, at du får en overenskomst.

Ofte besøgte svar for højskolelærere

På hjemmesiden kan du som højskolelærer altid finde svar om dine løn- og arbejdsforhold.

Svarene opdateres af faglige konsulenter, som formidler deres viden om regler og lovgivning, der gælder for højskoleområdet.  

Velkommen til Frie Skolers Lærerforening

Vores velkomstmagasin til nye højskolelærere giver masser af inspiration til dig, der er ny højskolelærer.

Du møder andre højskolelærere, du får gode råd til en god start i jobbet, og så bliver du klogere på, hvordan Frie Skolers Lærerforening kan hjælpe dig, hvis du bliver medlem. 

Tre trin til at lande en overenskomst for højskolelærerne

  • 1: Halvdelen af højskolelærerne bliver medlem

    Den dag, hvor halvdelen af lærerne på de danske folkehøjskoler er medlemmer af Frie Skolers Lærerforening, kan foreningen kræve forhandling om en overenskomst på højskoleområdet. Siden de første højskolelærerne i 2020 blev en del af Frie Skolers Lærerforening, har overenskomsten været det store mål.

  • 2: Frie Skolers Lærerforening indleder forhandlinger

    Når halvdelen af højskolelærerne er medlemmer af Frie Skolers Lærerforening, vil foreningen kontakte de statslige arbejdsgivere og indlede arbejdet med at få en overenskomst. Internt vil foreningens medlemmer blive inddraget i drøftelserne om, hvordan overenskomsten skal se ud, og hvad den skal lægge vægt på.

  • 3: Højskolelærerne får aftalte løn- og ansættelsesforhold

    Målet med en overenskomst er at definere en fornuftig ramme om ansættelsesvilkårene. Med en overenskomst kan lærerne på højskolerne vælge en tillidsrepræsentant. Tillidsrepræsentanten kan – afhængigt af overenskomsten – indgå lokale aftaler om løn- og arbejdstid, så forholdene tilpasses den enkelte skoles særlige forhold, tradition og værdier.