Log på

Få adgang til låst indhold, der er forbeholdt dig som medlem.


Gå til Mit FSL

Se dine medlemsoplysninger og skriv beskeder til tillidsvalgte.

Derfor er jeg medlem

Jeg erfarede lynhurtigt, at Frie Skolers Lærerforening forstår vores hverdag og arbejder målrettet på at kunne sikre os en overenskomst

Inge Johnsen har arbejdet på Egmont Højskolen i mere end 20 år. Hun underviser i musik, design, kommunikation, hestehold og ridning.

 

Hvad er det særlige ved at være højskolelærer?

Der sker noget helt særligt, når man får lov til at møde eleverne på mange forskellige tidspunkter af døgnet. Jeg stopper ikke med at arbejde, når jeg træder ud af klasselokalet. Jeg er stadig højskolelærer, når jeg møder eleverne i dagligstuen om aftenen, eller når jeg taler med dem hen over morgenmaden i spisesalen. Man knytter automatisk stærke bånd til sine elever, når man bliver blandet ind i hinandens privatliv.

Hvad mener du, at I som højskolelærere har til fælles med lærerne på de andre frie skoler?

Det er unikt for de frie skoler, at mennesker deler hverdag på tværs af generationer. Danmark er et meget generationsopdelt land, hvor rigtig mange mennesker ikke har nære relationer til yngre eller ældre generationer uden for deres egen familie. De frie skoler spiller en vigtig rolle, fordi de viser både lærere og elever, at der er en masse ting, man kan lære af mennesker, der står et andet sted i livet end en selv. Da jeg startede som højskolelærer for mere end 20 år siden, placerede eleverne mig ofte i en storesøster-rolle. I dag indtager jeg snarere en mor-rolle, og det betyder, at eleverne bruger mig på en anden måde, men også, at jeg har skullet definere min læreridentitet på ny.

Hvorfor meldte du dig ind i Frie Skolers Lærerforening?

Fordi jeg opdagede, at Frie Skolers Lærerforening forstod, at de udfordringer, som mange højskolelærere står med, ikke er individuelle, men et spørgsmål om manglende regler og rammer. Højskolelærere kommer i et væld af forskellige afskygninger med hver deres fagligheder, interesser og uddannelser. Men hvis vi er organiserede i forskellige fagforeninger, som har varieret kendskab til højskoleverdenen, så ender det med, at vores kollektive udfordringer bliver symptombehandlet og individualiseret. Jeg erfarede lynhurtigt, at Frie Skolers Lærerforening forstår vores hverdag og arbejder målrettet på at kunne sikre os en overenskomst.

Hvad får du ud af at være medlem?

Kompetent og meget personlig rådgivning. Frie Skolers Lærerforening rådgiver og sparrer med lærere på en lang række højskoler, så det giver mig en rygdækning at vide, at jeg kan få fat på en konsulent, der kender til forholdene hos mine kollegaer.

Hvad mener du, at Frie Skolers Lærerforening skal arbejde for?

Jeg synes, at dele af højskoleområdet trænger til en modernisering. Og derfor er det afgørende, at alle landets højskolelærere har noget at sige, i forhold til hvilken retning udviklingen skal tage. Det kræver, at vi har en stærk fagforening, som ikke er bange for at være upopulær, og som vigtigst af alt har vores rygge, så man som lærer tør tage snakken med sin leder.

Hvilke ønsker har du til en overenskomst for højskolerne?

Jeg mangler en definition af vores arbejdstid, der sætter rammer for, hvornår vi er på arbejde, og hvornår vi har fri. Jeg kræver ikke en standardiseret og rigid betonmodel, som skal trækkes ned over samtlige højskoler – men det er der heller ikke en eneste højskolelærer, der gør. Det, jeg efterspørger, er en overenskomst, der sikrer os retten til en tillidsrepræsentant, en definition af vores arbejdstid og en reel mulighed for at forhandle løn. I mine øjne er det en ret ukontroversiel overenskomst, som alle andre faggrupper allerede har.

Hvad svarer du, hvis en kollega spørger dig, hvorfor man skal melde sig ind i Frie Skolers Lærerforening?

Fordi ethvert arbejdsliv byder på udfordringer, man ikke kan klare alene. I mange tilfælde kan man bruge sine kollegaer, men hvis tingene går skævt på arbejdspladsen, så kan det blive enormt skrøbeligt. Derfor har man brug for en tredjepart, som ikke har noget personligt på spil, men som kender til både dine rettigheder og dit ansvar som højskolelærer. 

Hvilket råd vil du give en ny højskolelærer?

Tal med dine kollegaer om dit nye job. Alt for længe har det været et tabu at snakke om løn, timer og rettigheder som højskolelærer. Men hvis vi gerne vil have andre vilkår og modernisere de mest forældede dele af højskoleverdenen, så bliver vi nødt til at gøre det, som højskolelærere i øvrigt er ret gode til: nemlig at tale med hinanden.