Log på

Få adgang til låst indhold, der er forbeholdt dig som medlem.


Gå til Mit FSL

Se dine medlemsoplysninger og skriv beskeder til tillidsvalgte.

Derfor er jeg medlem

Hvis vi vil have indflydelse på vores arbejdsliv, må vi først og fremmest forstå os selv som højskolelærere og ikke hænge fast i vores individuelle faglige baggrunde

Kåre Birk underviser i en række designfag på Den Skandinaviske Designhøjskole. Han er oprindeligt uddannet industriel designer fra Arkitektskolen i Aarhus, men i dag kan han ikke forestille sig et bedre job end højskolelærer.

 

Hvad er det særlige ved at være højskolelærer?

Det er fantastisk, at jeg har friheden til at tilrettelægge undervisningen efter, hvad der rører sig hos eleverne og hos mig. Hvert semester starter jeg altid med at lægge en plan for mine undervisningsforløb, men så sker det nogle gange, at jeg hører noget interessant i radioen på vej på arbejde, som jeg får lyst til at tage med ind i undervisningen i stedet. Og det kan jeg jo gøre helt frit, så længe jeg kan få mine elever med på min idé. Det synes jeg, er helt genialt!

Hvad mener du, at I som højskolelærere har til fælles med lærerne på de andre frie skoler?

Jeg kan ikke helt sætte ord på det, men der sker bare noget magisk på tværs af alle frie skoler. Måske er en del af forklaringen, at man arbejder på at forstå og rumme det hele menneske. Jeg synes, det er en rigtig smuk tanke, at der er noget, der går forud for læring og undervisning. Rigtig mange lærere på frie skoler brænder for at komme ind under huden på deres elever, og en del af det foregår altså udenfor klasselokalet.

Hvorfor meldte du dig ind i Frie Skolers Lærerforening?

Jeg er uddannet designer, så der er andre fagforeninger, jeg helt naturligt kunne være medlem af. Men jeg identificerer mig meget med jobbet som højskolelærer, så det var helt naturligt for mig at melde mig ind i Frie Skolers Lærerforening, da det blev en mulighed for højskolelærere i 2020. Jeg synes faktisk, at min uddannelse er irrelevant i forhold til valget af fagforening. Det er mit job og de rammer, der følger med, der afgør, hvad jeg skal bruge en fagforening til – ikke min uddannelse.

Hvad får du ud af at være medlem?

Jeg oplever et naturligt fællesskab hos Frie Skolers Lærerforening, fordi alle medlemmer deler samme kærlighed til skoleformen. Men når det er sagt, så synes jeg også, at det er befriende, hvor forskellige vi er. Jeg kunne jo være medlem af en fagforening, hvor alle er designere, men i Frie Skolers Lærerforening møder jeg lærere, der underviser i alt fra filosofi til friluftsliv. Det er helt vildt inspirerende, og så udfordrer det også, hvordan jeg selv arbejder og forstår lærerjobbet.

Hvad mener du, at Frie Skolers Lærerforening skal arbejde for?

Jeg meldte mig ind i fagforeningen, fordi jeg håber på, at vi kan få en overenskomst for højskolelærere. For selvom jeg elsker mit job, så er jeg glad for, at jeg ikke var højskolelærer, dengang jeg havde små børn. Hvis man ikke passer på, kan jobbet nemlig hurtigt tage al din tid. Med en overenskomst kan vi få nogle fælles rammer og regler, der gør det tydeligt, hvad der forventes af os. For højskolejobbet vil altid være sjovt, hårdt og fantastisk, men det behøver ikke være et altædende monster, der sluger hele dit liv.

Hvilke ønsker har du til en overenskomst for højskolerne?

Jeg mangler en definition af vores arbejdstid, der sætter rammer for, hvornår vi er på arbejde, og hvornår vi har fri. Jeg kræver ikke en standardiseret og rigid betonmodel, som skal trækkes ned over samtlige højskoler – men det er der heller ikke en eneste højskolelærer, der gør. Det, jeg efterspørger, er en overenskomst, der sikrer os retten til en tillidsrepræsentant, en definition af vores arbejdstid og en reel mulighed for at forhandle løn. I mine øjne er det en ret ukontroversiel overenskomst, som alle andre faggrupper allerede har.

Hvad svarer du, hvis en kollega spørger dig, hvorfor man skal melde sig ind i Frie Skolers Lærerforening?

Jeg vil fortælle dem, at højskoleverdenen er en unik og sær organisme, der lever sit eget liv. I dag er højskolelærere en af de eneste faggrupper uden en overenskomst. Hvis vi vil have indflydelse på vores arbejdsliv, må vi først og fremmest forstå os selv som højskolelærere og ikke hænge fast i vores individuelle faglige baggrunde. Og så vil jeg nævne, at fagforeninger jo er som forsikringer. Når det går godt, tænker vi ikke på vores fagforening. Men den dag tingene går skævt, er det vigtigt, at vi står sammen som faggruppe.

Hvilket råd vil du give en ny højskolelærer?

Pas på dig selv, og pas på din tid. Man hører tit, at det at være højskolelærer er en livsstil, og at arbejde og fritid flyder sammen i en stor lykkerus. Men det er altså bare et arbejde, og man skal have lov til at gå hjem med god samvittighed. Ellers ender det med, at man brænder ud, og det tjener ikke nogen.