Hvad er det særlige ved at være højskolelærer?
Det er højskolen i sin helhed, der gør jobbet særligt. Som højskolelærer har man rigtig meget selvbestemmelse, og en stor del af mit arbejde bliver formet af, hvad der rører sig hos eleverne, og hvad der inspirerer mig og mine kolleger. Det er utroligt fedt at kunne planlægge sin undervisning, efter hvilke emner der fylder i samfundet, og ikke være bundet af en række læringsmål og prøver.
Hvad mener du, at I som højskolelærere har til fælles med lærerne på de andre frie skoler?
Selvfølgelig er der forskel på, om man er en fri grundskole eller en højskole – særligt når det handler om pensum og eksamener. Men udover det synes jeg, der er rigtig meget, vi har til fælles. Eksempelvis har vi samværet med eleverne, morgensamlinger, måltider og en pædagogisk praksis til fælles med efterskolerne. Det er en hel række af elementer, som fylder rigtig meget i min forståelse af de frie skoler.
Hvorfor meldte du dig ind i Frie Skolers Lærerforening?
Fordi jeg synes, det er helt afgørende, at højskolelærere i Danmark får en overenskomst. Det sker først, hvis vi er nok, der melder os ind i samme fagforening. Jeg meldte mig ind i Frie Skolers Lærerforening, fordi jeg oplevede, at det var den fagforening, der vidste mest om mit arbejdsliv.
Hvad får du ud af at være medlem?
Jeg får et fagligt fællesskab, som faktisk er kommet til at betyde langt mere for mig, end jeg havde forventet. Jeg er uddannet antropolog, så havde jeg valgt min fagforening ud fra min uddannelsesbaggrund, ville jeg ikke kunne få samme sparring og fællesskab, fordi jeg ikke på samme måde deler arbejdsform med andre antropologer. For eksempel har det været svært for mig at finde ud af, hvilke regler højskolelærere er omfattet af i forbindelse med barsel, fordi vi ikke har en overenskomst. Men her fik jeg rigtig god vejledning hos Frie Skolers Lærerforening.
Hvad mener du, at Frie Skolers Lærerforening skal arbejde for?
Vi har brug for en overenskomst, der sætter rammer for vores hviletid og arbejdsforhold. I dag er en stor del af højskolelærerens arbejdsopgaver meget løst defineret. Derfor er det svært at vide, om de vilkår, en lærer har på én højskole, er de samme som vilkårene hos en anden lærer på en anden højskole. Det er ikke retfærdigt, at hver højskolelærer skal famle i blinde for at finde ud af, hvornår man har udført sit arbejde godt nok. Så jeg mener, det er Frie Skolers Lærerforenings opgave at nå ud til højskolelærerne og vise dem, at de kan tilbyde professionel rådgivning og erfaringer fra lignende skoleformer.
Hvad svarer du, hvis en kollega spørger dig, hvorfor man skal melde sig ind i Frie Skolers Lærerforening?
Der ligger et stort fællesskab og venter på dig. Det er ikke sikkert, at man identificerer sig selv som lærer fra den dag, man får job på en højskole. Men måske opdager man, at det nye job, man lige har fået, trækker en hel række af nye overvejelser og spørgsmål med sig. Frie Skolers Lærerforening kender højskolelivet, og det er der, vi kan få den nødvendige rådgivning, vi har brug for.