Opsiger du din stilling, skal skolen indbetale feriegodtgørelse for den ferie, du ikke har afholdt, til Feriekonto.
Dog gælder der særlige regler, hvis du opsiger din stilling for at gå på pension eller flytte til udlandet, idet du her kan få ferien udbetalt.
Ligeledes kan du i nogle tilfælde få din ferie udbetalt ved fratræden. Det gælder f.eks., hvis du ikke har kunnet holde ferien på grund af en feriehindring.
Læs mere
Når du fratræder, skal skolen afregne optjent ferie, der ikke er afviklet. Udgangspunktet er, at skolen indbetaler ikke-afholdt ferie til Feriekonto.
Når ferien skal holdes – f.eks. hos en ny arbejdsgiver, som ledig eller på efterløn – får du feriebeløbet udbetalt fra Feriekonto. Du skal anmode om udbetaling på Feriepengeinfo, som du finder, når du logger på borger.dk med NemID.
Skolen skal senest den sidste dag i fratrædelsesmåneden indberette oplysninger om antal optjente feriedage og feriegodtgørelse til indkomstregistret.
Skolens betaling af feriegodtgørelse til Feriekonto forfalder den sidste dag i fratrædelsesmåneden med sidste rettidige betalingsdag samme dag. Feriegodtgørelsen beregnes ud fra lønnen i det eller de relevante ferieår og afregnes med en forholdsmæssig andel heraf i forhold til den optjente og afholdte ferie.
Skolen skal indbetale 12,5 procent af den ferieberettigede løn for det/de ferieår, hvor du har optjent feriedage med løn, som ikke er afviklet.
Feriegodtgørelsen på 12,5 procent beregnes af: