Log på

Få adgang til låst indhold, der er forbeholdt dig som medlem.


Gå til Mit FSL

Se dine medlemsoplysninger og skriv beskeder til tillidsvalgte.

Hvor er du ansat?

Vælg hvilken type skole du er ansat på


Loyalitetspligt

Tilbage til Find Svar

Som lærer på en fri skole er du forpligtet til at udvise loyalitet over for skolens målsætning og værdigrundlag. Derudover er du omfattet af reglerne om tavshedspligt, som kan betyde, at du er nødt til at bryde din fortrolighed med en elev.  

Loyalitetspligten

Din arbejdsgiver har krav på, at du er loyal over for skolen, dens ledelse, målsætning og værdigrundlag. I dagligdagen er det normalt skolelederen/forstanderen, der beslutter, hvordan målsætninger og værdigrundlag skal udmøntes på skolen.

Ved ansættelse bør du være blevet informeret om skolens eventuelle religiøse, politiske eller pædagogiske grundlag, så der er en klar forståelse mellem dig og skolen om det værdigrundlag, som skolen er bygget på.

Tavshedspligt

Som lærer på en fri skole er du omfattet af forvaltningslovens regler om tavshedspligt om ”enkeltpersoners private, herunder økonomiske forhold”. Det kan f.eks. være oplysninger om elevers helbredsmæssige, familiemæssige, religiøse eller sociale forhold.

Det er derfor vigtigt, hvis du bliver bekendt med sådanne forhold, at du kun videreformidler din viden til de personer, der ifølge sagens natur skal have oplysningen for at kunne deltage i afhjælpningen af den unges vanskeligheder.

Det er i denne sammenhæng vigtigt, at de, der får sådanne oplysninger, gøres bekendt med, at det er følsomme oplysninger, der kræver, at man behandler dem fortroligt.

I mange af sager vil det formentligt ikke være et brud på tavshedspligten at drøfte det forhold, du er blevet bekendt med, med kollegerne i lærergruppen, især når samtlige lærere har en eller anden form for kontakt med den elev, som forholdet omhandler.

Men du bør altid foretage en nøje, professionel vurdering af, hvem det er nødvendigt at videreformidle oplysningerne til; ligesom videreformidlingen altid skal have et klart fagligt formål.

Fortrolighed

Hvis en elev kommer til dig med oplysninger eller et problem, som eleven kræver du behandler fortroligt, er det op til dig at vurdere, om oplysningerne har en karakter, der gør, at du bør bryde fortroligheden.

 

Del link

Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier

Del link

Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier

Fandt du ikke,
hvad du søgte?

Brug vores kontaktformular, og hjælp os med finde den rette ekspert til at hjælpe dig videre.