Arbejdsmiljørepræsentant
Alle ansatte er forpligtet til at deltage i arbejdsmiljøarbejdet, og det gør de ansatte blandt andet ved at vælge en fælles repræsentant til skolens arbejdsmiljøarbejde.
Arbejdsmiljørepræsentanten er de ansattes aktive samarbejdspart i arbejdsmiljøarbejdet.
Arbejdsmiljøarbejdet på skolen udføres af arbejdsmiljøorganisationen, som består af én eller flere arbejdsmiljøgrupper.
Det er arbejdsgiveren i form af skoleleder/forstander, der f.eks. skal
- tage initiativ til at oprette en arbejdsmiljøorganisation,
- udvikle og vedligeholde arbejdsmiljøorganisationen, så de ansatte har mulighed for regelmæssig kontakt med arbejdsmiljøorganisationen og
- sikre det nødvendige grundlag for, at arbejdsmiljøorganisationen kan løse sine opgaver
Arbejdsmiljøgruppen
En arbejdsmiljøgruppe består af en valgt arbejdsmiljørepræsentant og en arbejdsleder.
Arbejdslederen kan være skolelederen/forstanderen eller en anden arbejdsleder med daglige ledelsesmæssige beføjelser inden for arbejdsområdet.
Arbejdsmiljøorganisationen ved forskellige skolestørrelser
Fastlæggelsen af arbejdsmiljøorganisationens størrelse skal tage udgangspunkt i bl.a. skolens ledelsesstruktur, øvrige struktur, herunder geografisk placering, størrelse og beliggenhed.
Alle ansatte på skolen tæller med i opgørelsen af, antal ansatte. Det gælder normalt både deltidsansatte, timelønnede vikarer, praktikanter og tidsbegrænsede ansatte.
-
Under 10 ansatte
Hvis skolen har under 10 ansatte skal arbejdsmiljøarbejdet ske gennem løbende direkte kontakt mellem skolens ledelse og de ansatte.
Læs arbejdstilsynets vejledning
-
10 til 34 ansatte
Skoler med 10 til 34 ansatte skal oprette en arbejdsmiljøorganisation. Arbejdsmiljøorganisationen skal som minimum bestå af en valgt arbejdsmiljørepræsentant og en arbejdsleder (= en arbejdsmiljøgruppe)
-
35 ansatte eller mere
På skoler med 35 ansatte skal arbejdsmiljøarbejdet organiseres med minimum en arbejdsmiljøgruppe og et arbejdsmiljøudvalg.