Log på

Få adgang til låst indhold, der er forbeholdt dig som medlem.


Gå til Mit FSL

Se dine medlemsoplysninger og skriv beskeder til tillidsvalgte.

Hvor er du ansat?

Vælg hvilken type skole du er ansat på


Faglige oplæg til TR-efteruddannelsen 2025

Se de fulde beskrivelse, inden du prioriterer tre dine tre ønsker til fagligt oplæg på TR-efteruddannelsen i forbindelse med repræsentantskabsmødet den 6. november. 

Åbn alle

Find fejlene i jeres hviletid, fridøgn og fridage (for efterskolelærere)

Der vil være en kort gennemgang af de gældende regler om hviletid, fridøgn og fridage, altså de regler som er med til at passe på os som efterskolelærere.

Det er bare ikke altid let at finde eventuelle fejl.

Derfor vil vi på dette modul, med udgangspunkt i netop jeres arbejdstidsplanlægning, arbejde med hvordan I relativ hurtigt og let kan lokalisere eventuelle fejl.

Deltagere på dette modul skal derfor medbringe arbejdstidsoversigt for 1-3 kolleger, gerne i kalenderform og gerne i udskrevet form, for den første 3-måneders periode i skoleåret 25/26.

Indholdet af modulet ser således ud.

  1. Kort gennemgang af gældende regler for hviletid, fridøgn og fridage.
  2. Sådan lokaliserer jeg på letteste vis fejl i hviletid, fridøgn og fridage.
  3. Tid til at undersøge netop jeres arbejdstidsplanlægning for fejl i hviletid, fridøgn og fridage.
  4. Opsamling og spørgsmål.

Fravær og arbejdstid – kom et spadestik dybere

Med arbejdstidsaftalen fra 2021 blev der indført mere præcise retningslinjer for, hvordan arbejdstid håndteres i forbindelse med forskellige former for fravær – herunder sygefravær, særlige feriedage, barsel, omsorgsdage og andet fravær af familiemæssige årsager. Mange af disse fraværsformer er med løn, enten i kortere eller længere perioder.

Bliv klogere på, hvordan arbejdstiden håndteres ved de forskellige typer fravær – både med og uden løn.

Få et samlet overblik, der klæder dig på i din rolle som tillidsrepræsentant, med fokus på:

  • Hvilke regler gælder for de forskellige fraværsformer
  • Hvordan løn og arbejdstid håndteres i arbejdstidsopgørelsen
  • Hvor der er mulighed for at indgå lokale aftaler – og hvor det ikke er tilladt?

Få en guidet tur i arbejdstiden på de frie skoler

Har du helt styr på arbejdstidsaftalen?  

Ved du, hvordan jeres arbejdstid skal opgøres – fx ved sygdom?  

Hvad er en timebank – og hvornår har man ret til at opspare frihed? 

Kan elevpauser bruges som forberedelsestid? 

Og hvor detaljeret skal jeres opgaveoversigt være? 

I denne workshop går vi i dybden med arbejdstidsaftalens paragraffer, og ser nærmere på hvad du som tillidsrepræsentant skal være med til at aftale lokalt – og hvilke drøftelser du skal være en del af. 

Vi arbejder med konkrete eksempler og skaber overblik over hvad du som tillidsrepræsentant skal være opmærksom på.

Få styr på din rolle ved medarbejdertilfredshedsundersøgelser

Medarbejdertilfredsheden på din skole skal måles hvert tredje år. Ofte gennemføres medarbejdertilfredshedsundersøgelsen sammen med den psykiske del af arbejdspladsvurderingen, men hvad er din rolle som tillidsrepræsentant? 

Hvordan kan du deltage og påvirke processen og arbejde med arbejdsmiljøet som tillidsrepræsentant?

Hængt ud på nettet - sådan støtter du som tillidsrepræsentant

Hvordan støtter du som TR en kollega, der bliver hængt ud på sociale medier? Hvordan håndterer og forebygger vi i en tid, hvor internettet altid har åbent? Hvad siger loven, og bør man have en politik for digital chikane på skolen?

Flere og flere lærere oplever at blive udsat for digital chikane, både fra elever og forældre. Det kan være videoer, der hænger lærere ud, nedladende opslag i forældregrupper eller falske rygter, som deles og får næring på de sociale medier. Chikanen rammer arbejdsglæden, resulterer i fysiske og psyke symptomer og sygefravær. 

På kurset får du konkret viden om, hvad digital chikane er, hvad lovgivningen siger og værktøjer og sparring, der klæder dig på til at håndtere og forebygge digital chikane.

Du får:

  • Indsigt i, hvad digital chikane er, og hvordan den kan se ud i en skole-kontekst.
  • Overblik over gældende lovgivning.
  • Guide til, hvordan krænkende digitalt indhold kan fjernes.
  • Præsentation af 12 konkrete værktøjer, du kan bruge i dit arbejde som tillidsrepræsentant.
  • Refleksion over tillidsrepræsentantens rolle: Hvad skal du gøre, hvad kan skolen gøre, og hvad kan den enkelte ansatte gøre?
  • Sparring til at begynde arbejdet med en politik mod digital chikane på din skole.

Kurset baserer sig bl.a. på cases og dilemmaer. Vi veksler mellem korte oplæg, dialog og gruppeøvelser og tager inddrager deltagernes egne erfaringer.

Eksterne oplægsholdere: Ask Hesby Holm og Anne Tscherning Larsen fra Digitalt Ansvar

 

Kunstig intelligens (AI): Sådan bruger du det som tillidsrepræsentant

På denne workshop vil I få en lang række input til, hvordan man bruger de mest gængse AI-programmer i praksis, herunder ChatGPT og Perplexity. Du lærer at søge information om alt muligt mellem himmel og jord, ligesom du lærer at lave AI-billeder, lave slideshows, quizzer, korrekturlæse, få oversat, lave artikler, taler, diagrammer, transskribere og meget mere. Mere konkret kigger vi også på fx på, hvordan man får AI til at hjælpe med at forhandle lokalaftale om arbejdstid og løn, indkalde til klubmøder, lave skolekalender, årshjul, at overholde hviletidsbestemmelser og meget mere. Vi kigger også lidt på GDPR, på udarbejdelse af en AI-politik og meget andet.

Alt sammen således med fokus rettet mod, hvordan AI kan hjælpe os som tillidsrepræsentanter på skoler rundt omkring. 

Du kan med fordel tage både din mobil og iPad/bærbare med, således at du kan prøve det hele af på dagen.

Undervejs vil der være en lang række praktiske demonstrationer, opgaver, quizzer mv. ligesom der vil være rig mulighed for at stille spørgsmål. Du får information om, hvad de bedste AI-programmer er, hvad de koster, hvordan man bruger dem osv.

Vel mødt til en formiddag i AI’ens tegn, hvor Brian Nygaard vil lære os at bruge kunstig intelligens (AI). 

Ekstern oplægsholder: Brian Nygaard

Magtanvendelse - regler, rammer og retspraksis

Hvordan skal lærere gribe ind, når det virkelig spidser til, og en udadreagerende elev skal bringes til ro? Og hvordan skal lærere håndtere en voldsom slåskamp i skolegården? Må lærere bruge magtanvendelse og andre foranstaltninger til fremme af god orden på de frie skoler? Må de fastholde, flytte eller fjerne en meget urolig og forstyrrende elev? 

Reglerne på området er uklare, og det skaber usikkerhed om de reelle beføjelser på området. En usikkerhed, der medfører, at Frie Skolers Lærerforening oplever en stigende tendens til, at forældre indgiver en uberettiget politianmeldelse eller klage til ledelsen om fysisk indgreb. Det kan føre til, at læreren sanktioneres med en advarsel, opsigelse eller bortvisning. 

Denne workshop giver en introduktion til regler, rammer og retspraksis på området, og hvornår de forskellige slags foranstaltninger er tilladelige. Vi ser også på, hvad du som tillidsrepræsentant skal være opmærksom på.

Ekstern oplægsholder: Camilla Bengtson, Juridisk chef og advokat Danmark Lærerforening

Når en kollega bliver krænket - sådan kan du støtte som tillidsrepræsentant

Kollegaers oplevelser af at føle sig krænket af elever, kollegaer, forældre eller ledelse kan være en særdeles vanskelig opgave at stå med som tillidsrepræsentant. 

Man kan være usikker på, hvad der op og ned og man kan blive bekymret for både at gøre for meget eller for lidt. 

Måske kan man selv synes, at nogle henvendelser er under bagatelgrænsen, mens andre er voldsomme. 

Du får på workshoppen redskaber til at kunne tage den vanskelige samtale med kollegaen og til, hvordan du bedst muligt kan støtte op om kollegaens proces.  

 

Seniorordninger – sådan kan de påvirke arbejdstid og arbejdslyst

Hvis du, dine kolleger og skolens leder i god tid indgår i en dialog om seniorordninger, kan I sammen være med til at sikre, at det også vil være attraktivt at arbejde som lærer de sidste år af arbejdslivet. Det er muligt at tilrettelægge arbejdstiden, så rammerne i højere grad matcher den enkelte lærers og skoles behov.

Kom og hør nærmere om de muligheder, der er i henhold til seniorcirkulæret, få indsigt i og inspiration til, hvilke aftaler du, din kollega og skolen kan indgå for at sikre gode arbejdsbetingelser – også for seniorer nu og i fremtiden. 

Strategisk kompetenceudvikling på frie skoler

God undervisning og opgaveløsning kræver velkvalificerede og motiverede lærere. Velkvalificerede lærere kræver løbende, strategisk kompetenceudvikling – og kompetenceudvikling bidrager til øget motivation.

Vidste du, at samarbejdsudvalget har en central rolle i forhold til skolens kompetenceudvikling? Nej? Du er ikke den eneste!  

På dette kursus får du viden og redskaber, der klæder dig på til opgaven:

  • Indsigt i forskellige metoder, der kan sikre løbende skole- og kompetenceudvikling.
  • Samarbejdsudvalgets arbejde med kompetenceudvikling, herunder ansvaret for målrettet og systematisk kompetenceudvikling. 
  • Præsentation af værktøjer, I kan bruge i udviklingsarbejdet på skolen målrettet både den enkelte, teamet og SU samt ledelsen.
  • Information om økonomisk tilskud via kompetencefonden og Kompetencesekretariatets tilbud om rådgivningsforløb ude på skolerne.

Vi vil veksle mellem inspirationsoplæg og drøftelser i grupper.

Eksterne oplægsholdere: Sarah Rettig Hovmand og Lisbeth Aabye fra Kompetencesekretariatet 

Sådan knækker du et skoleregnskab

Bliv trænet i at tage temperaturen på skolens økonomi. Find ud af, hvad du kan uddrage af nøgletal og regnskabsoplysninger, og lær at spotte de oplysninger, der er vigtige. 

Indsigten i skolens økonomiske situation vil du kunne bruge aktivt i dit arbejde som tillidsrepræsentant, blandt andet i forbindelse med lønforhandlinger og drøftelser med ledelsen om balancen mellem opgaver og ressourcer. 

Revisor Mette Hjorth Bunch har stor erfaring med frie skoler og deres økonomi – og hun vil hjælpe dig med at knække regnskaberne. 

Ekstern oplægsholder: Mette Hjorth Bunch fra Revisionsfirmaet Beierholm 

Tilbage til arbejde – efter alvorlig stress!

Har man haft et alvorligt sygdomsforløb efter stress, vil der typisk være behov for en gradvis genoptrapning af arbejdet. Da lærerarbejde er et meget kognitivt krævende arbejde, og til tider konfliktfyldt, er stressrehabilitering en ganske særlig udfordring for lærere. 

Kurset handler således ikke om, hvorfor man bliver stresset, eller hvordan man helbredsmæssigt skal behandles for stress, men om den del af rehabiliteringsprocessen, der typisk skal foregå på arbejdspladsen. 

Med afsæt i den biologiske sygdomsmekanisme ser vi på: 

  • Sundhedsstyrelsens 3-fase model,
  • Beskæftigelsesministeriets trappemodel
  • Aalborg Universitetshospitals rehabiliteringsmetode.

Disse teorier bliver sat i et ansættelsesretligt og socialretligt perspektiv – arbejdspligt under sygdom, pligten til sygesamtale, skoleøkonomi under sygdom, ret til løn og fravær ved sygdom, opsigelse mv.

Underretninger - dilemmaer, etik og gældende ret

”Alle lærer ansat på de frie skoler har en skærpet pligt til at underrette de sociale myndigheder når der er saglige forhold der giver en formodning for, at et barn har behov for særlig støtte efter barnets lov.”   

En relativ simpel men ikke særlig handlingsanvisende lovregel der naturligt giver anledning til mange overvejelser og dilemmaer i det praktiske lærerarbejde. Da en tilsidesættelse af underretningspligten i princippet ovenikøbet kan straffes med fængsel i helt op til 4 måneder, er dette kursus også af den grund et ”must have”.

Vi har fået en af Danmarks førende jurister på området Ankechef Henrik Horster til at komme og udrede dilemmaerne, etikken og den gældende ret. 

Med udgangspunkt i en lille håndfuld cases vil Henrik Horster, som selv er tidligere lærer, belyse og diskutere, hvornår man har skærpet pligt til underretning, og hvordan denne pligt skal prioriteres i forhold til andre pligter, fx pligten til selv at hjælpe barnet, loyalitetspligten over for arbejdsgiveren, reglerne om tavshedspligt, brug af oplysninger fra forældre og andre i underretningen mv. 

Ekstern oplægsholder: Ankechef Henrik Horster fra Ankestyrelsen