Log på

Få adgang til låst indhold, der er forbeholdt dig som medlem.


Gå til Mit FSL

Se dine medlemsoplysninger og skriv beskeder til tillidsvalgte.

Hvor er du ansat?

Vælg hvilken type skole du er ansat på


Nyhed

Foråret sætter (igen) arbejdstid på dagsordenen

Arbejdet med at planlægge arbejdstiden for næste skoleår starter med forårets komme. Det er nu, I skal være med til at sikre sammenhæng mellem opgaver og arbejdstid – og undervisning og forberedelse.

Samarbejde er afgørende i den arbejds¬tidsaftale, som har været gældende for lærerne på de frie skoler siden august 2021. Og det er i høj grad jeres samarbejde med ledelsen i løbet af foråret, der skal give dig og dine kolleger indflydelse på jeres arbejdstid i næste skoleår. 

Målet med arbejdstidsaftalen er at understøtte drøftelser på skolen ”om sammenhængen mellem lærernes arbejdstid og opgaver samt et rimeligt forhold mellem undervisning og forberedelse”. 

Arbejdstidsaftalen slår fast, at din tillidsrepræsentant spiller en afgørende rolle, og aftalen indeholder krav om, hvornår og hvordan tillidsrepræsentanten skal inddrages i drøftelser om arbejdstiden med ledelsen.    

Samarbejdet virker
En undersøgelse blandt tillidsrepræsentanter i Frie Skolers Lærerforening viser, at samarbejdet mellem ledelse og tillidsrepræsentant ser ud til at virke. 87 procent af tillidsrepræsentanter svarer, at det lokale samarbejde om arbejdstiden fungerer godt. 

Foreningens forhandlingschef, Jette Morsing, mener, at det viser, hvor godt det er givet ud på den enkelte skole, at man har en tillidsrepræsentant. En tillidsrepræsentant, som kan arbejde for, at lærerne får indflydelse, når arbejdstiden for næste skoleår skal planlægges. 

”Dialogen mellem ledelse og tillidsrepræsentant øger chancerne for, at lærerne får den transparens i deres arbejdstid, som kan give ro og forudsigelighed. Og i sidste ende kan det lukke ned for det grænseløse arbejde”, siger Jette Morsing.

Hver anden mangler dialog
Samarbejdet mellem ledelse og tillidsrepræsentant i løbet af foråret skal føre op til, at den enkelte lærer får en opgaveoversigt, seneste fem uger før et nyt skoleår starter.  I opgaveoversigten skal du kunne se, hvilke opgaver du skal udføre, og hvor lang tid du har til opgaverne.

I en undersøgelse blandt foreningens medlemmer svarer ni ud af ti, at de får udleveret opgaveoversigten, men alle får den ikke til tiden. Af dem der får en opgaveoversigt, svarer 65 procent, at de har fået den senest fem uger før skolestart. 

Værre ser det er ud med den individuelle dialog, som arbejdstidsaftalen slår fast, at du skal have med din leder, inden du får den endelige opgaveoversigt. 

Dialogen mellem dig og din leder er vigtig, fordi den skal være med til at understøtte, at der er sammenhæng mellem de opgaver, du skal løse, og den tid du har til opgaverne. Desuden slår arbejdstidsaftalen fast, at din dialog med ledelse skal ”understøtte et rimelig forhold mellem undervisning og forberedelse”.

Kun halvdelen af de medlemmer, som modtager en opgaveoversigt, svarer dog, at de har haft en indledende dialog med lederen om deres opgaver og opgavernes omfang i det næste skoleår. 

Dialog giver ro i maven
Den manglende dialog om opgaveoversigterne ærgrer forhandlingschef Jette Morsing, for undersøgelsen blandt medlemmer viser tydeligt, at dialogen mellem leder og lærer virker. 

Over 80 procent af de medlemmer, som har haft en dialog om deres opgaveoversigt, oplever, at de har fået indflydelse på fordelingen af opgaver.  

”Det er vigtigt at du har en dialog med din leder om, hvad der forventes, at du skal levere på den tid, der er afsat. Når man er enige om, hvad der ligger i opgaverne, og at det ser fornuftigt ud med tiden, så kan man med ro i maven gå gang med årets opgaver”, siger hun. 

Dialogen mellem ledelse og tillidsrepræsentant øger chancerne for, at lærerne får den transparens i deres arbejdstid, som kan give ro og forudsigelighed.

Jette Morsing

Forhandlingschef

Lokalaftale kan lave fravigelser

Arbejdstidsaftalen slår fast, at der lokalt på den enkelte skole kan indgås aftaler, som fraviger eller supplerer arbejdstidsaftalen. En lokalaftale skal være indgået mellem tillidsrepræsentanten og skolens ledelse. Spørg din tillidsrepræsentant, hvis du er i tvivl, om I har en lokalaftale.

Har I ikke en tillidsrepræsentant?

Hvis I ikke har en tillidsrepræsentant på skolen, får I ikke de samme muligheder for indflydelse. Men skolen skal stadig lave en skoleplan, afholde et samarbejdsmøde og udlevere en opgaveoversigt efter dialog med den enkelte lærer.

Del link

Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier

Del link

Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier

Seneste nyheder

Seneste debatindlæg