
Nyt værktøj hjælper dig som tillidsrepræsentant
Værktøjet hjælper dig som tillidsrepræsentant med at få et hurtigt overblik og bryde opgaven med arbejdstidsplanlægning ned i mindre enheder.
Som tillidsrepræsentant spiller du en vigtig rolle, når I på skolen skal samarbejde om at planlægge arbejdstiden for næste skoleår. Tre råd hjælper både dig, dine kolleger og skolens ledelse til en god proces.
21.
Så mange gange er tillidsrepræsentanten nævnt i den arbejdstidsaftale, der trådte i kraft den 1. august 2021.
Antallet alene efterlader ingen tvivl om, at parterne bag aftalen har tænkt dig som tillidsrepræsentant ind som en vigtig part, når I ude på skolen skal planlægge arbejdstiden for næste skoleår.
Skoleåret 2025/2026 er det fjerde, hvor planlægningen af arbejdstiden skal følge kravene og hensigterne i arbejdstidsaftalen. Efter udfordringer, særligt første skoleår, tyder det nu på, at det går godt med det såkaldt samarbejdsspor i aftalen.
Samarbejdssporet henviser særligt til §5 i arbejdstidsaftalen, som fastlægger rammer for, hvordan skolens ledelsen er forpligtet til at inddrage lærere og ikke mindst tillidsrepræsentanten.
Og i en undersøgelse blandt tillidsrepræsentant svarer 87 procent, at det lokale samarbejde om arbejdstid i høj eller i nogen grad fungerede godt i seneste skoleår.
Følg op, se frem og opsøg dialog
På foreningens sekretariat i Risskov hjælper et team af konsulenter med speciale i arbejdstid både nye og mere rutinerede tillidsrepræsentant med at navigere i, hvordan de kan gribe opgaven an.
Rådgivningen til tillidsrepræsentanterne handler selvfølgelig om forståelse af arbejdstidsaftalens indhold, men ikke mindst handler den om, hvordan du som tillidsrepræsentant kan overføre hensigterne og kravene i arbejdstidsaftalen til jeres lokale samarbejde på skolen og din rolle som tillidsrepræsentant.
Konsulenterne hjælper tillidsrepræsentanterne med at bryde opgaven ned i elementer, som ligger tæt på skolens og lærernes hverdag, og tre råd går igen, når tillidsrepræsentanter beder om rådgivning i, hvordan de bidrager til et godt samarbejde:
Værktøjet hjælper dig som tillidsrepræsentant med at få et hurtigt overblik og bryde opgaven med arbejdstidsplanlægning ned i mindre enheder.
Som tillidsrepræsentant spiller du en vigtig rolle i samarbejdet med ledelsen om planlægningen af arbejdstiden. Arbejdstidsaftalen slår fast, at tillidsrepræsentanten som minimum skal inddrages fire gange:
OBS: Kravene gælder, medmindre I har indgået en lokal aftale om andet.
Del link
Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier
Arbejdet med at planlægge arbejdstiden for næste skoleår starter med forårets komme. Det er nu, I skal være med til at sikre sammenhæng mellem opgaver og arbejdstid – og undervisning og forberedelse.
Igen i år er foråret afgørende for, hvordan din arbejdstid kommer til at se ud næste skoleår. Fire trin i arbejdstidsaftalen er med til at sikre, at du og ikke mindst din tillidsrepræsentant bliver inddraget i ledelsens planlægning af arbejdstiden.
Foreningens otte kredse inviterer i løbet af foråret til møder, hvor du som medlem kan få indflydelse på, hvilke krav foreningen skal stille til næste overenskomstforhandling
Som medlem skal du være forsigtig med at skrive under, hvis du får tilbudt en frivillig fratrædelsesaftale. Vilkårene kan ende med at blive bedre, hvis du bliver afskediget.
Børne- og undervisningsministeren og forligspartiernes ordførere siger i kor, at de har lyttet til de unge i forbindelse med ungdomsuddannelsesreformen og nedlæggelsen af 10. klasse. Men det passer ikke – de unge ønsker sig hverken lukkede døre eller mere karakterpres i udskolingen, lyder det fra formand for Frie Skolers Lærerforening.
Der er gode takter i regeringens ungdomsuddannelsesreform. Men kombinationen af et øget karakterkrav og nedlæggelsen af 10. klasse er ødelæggende. Og igen vedtager politikerne en reform uden at lytte til lærerne.
Balancen mellem tid og opgaver er helt afgørende, og når der opstår ubalance, bliver man presset, enten fordi man ikke kan nå det, man skal, eller fordi man ikke er tilfreds med sin egen undervisning.
Det er jo det rene galimatias at lukke en succes, når det er tydeligt, at det vil give en lang række udfordringer, lyder det fra formanden for Frie Skolers Lærerforening.