Arbejdstidsaftalen fra 2021 slår fast, at du og dine kolleger skal have indflydelse på planlægningen af jeres arbejdstid. Tillidsrepræsentanten spiller en vigtig rolle og skal inddrages i et samarbejde med ledelsen om planlægningen af arbejdstiden for det kommende skoleår.
Processen med at planlægge arbejdstiden starter typisk i begyndelsen af foråret med de første drøftelser mellem ledelse og tillidsrepræsentant, og den slutter, når du modtager din endelig opgaveoversigt for skoleåret 2025/26.
Du skal have opgaveoversigten senest den 27. juni, og inden da skal du have haft en dialog med ledelsen om dine opgaver for næste skoleår og hvor mange timer, du har til opgaver.
Fire trin: Sådan får du og din tillidsrepræsentant indflydelse på planlægning af arbejdstiden i løbet af foråret
Åbn alleTillidsrepræsentanten har løbende drøftelser med ledelsen
Arbejdstidsaftalen slår fast, at tillidsrepræsentanten som minimum skal inddrages fire gange i løbet af foråret:
- Inden skolens ledelse lægger sig fast på de overordnede målsætninger for skolen og for lærernes undervisning og øvrige opgaver for skoleåret 2025/2026.
- Efter skolens ledelse har udleveret sit grundlag for skolens prioriteringer i forhold til blandt andet individuel forberedelse og det forventede gennemsnitlige undervisningstimetal til tillidsrepræsentanten.
- Inden ledelsen præsenterer en skoleplan for dig og dine kolleger på et samarbejdsmøde.
- Inden ledelsen udarbejder en skriftlig opsamling på erfaringerne med planlægningen af arbejdstiden det foregående skoleår.
Ledelsen laver en skoleplan
Efter drøftelser med tillidsrepræsentanten skal skolens ledelse lave et forslag til en skoleplan, som ledelsen fremlægger på et samarbejdsmøde. Forslaget til skoleplanen skal indeholde:
- Ledelsens prioriteringer og grundlaget for prioriteringerne
- Overordnede beskrivelser af de prioriterede indsatsers og opgavers indhold
- Beskrivelse af klasselærer-/kontaktlæreropgaven
- Hvad der forstås ved individuel forberedelse
- Antal lærere på skolen/institutionen.
Ledelsen afholder et samarbejdsmøde
Målet med samarbejdsmødet er, at du og dine kolleger får mulighed for at kvalificere ledelsens beslutninger om f.eks. prioriterede indsatser, antal lærere på skolen og det gennemsnitlige undervisningstimetal, inden ledelsen træffer endelige beslutninger.
I kan eventuelt koordinere jeres input til samarbejdsmødet på et møde i FSL-klubben. Efter samarbejdsmødet laver skolens ledelse den endelige skoleplan.
Du får en dialog om din opgaveoversigt
Når ledelsen har besluttet den endelige skoleplan, er det tid til, at du skal have en dialog med ledelsen om din opgaveoversigt for skoleåret 2025/2026. Du skal have dialogen med din leder, forud for at du får din endelige opgaveoversigt.
Det er et krav i arbejdstidsaftalen, at du skal have din opgaveoversigt udleveret senest fem uger før, et skoleår starter. Det vil sige, at sidste frist altid er den 27. juni.
Lokalaftale kan lave fravigelser
Arbejdstidsaftalen slår fast, at der lokalt på den enkelte skole kan indgås aftaler, som fraviger eller supplerer arbejdstidsaftalen. En lokalaftale skal være indgået mellem tillidsrepræsentanten og
skolens ledelse. Spørg din tillidsrepræsentant, hvis du er i tvivl, om I har en lokalaftale.
Hvis I ikke har en tillidsrepræsentant på skolen, får I ikke de samme muligheder for indflydelse. Men skolen skal stadig lave en skoleplan, afholde et samarbejdsmøde og udlevere en opgaveoversigt efter en dialog med den enkelte lærer.

Del link
Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier