Digital chikane mod lærere er et problem med alvorlige konsekvenser for både den enkelte lærer og det pædagogiske miljø. Derfor er det vigtigt, at ledelsen på skolen tager problemet og risikoen alvorligt. Opbakning fra ledelsen er nemlig afgørende for, at lærere, der har oplevet digital chikane, føler sig støttet og kan komme videre. Forebyggelse og åben dialog om emnet er også centrale for at skabe et trygt arbejdsmiljø.
Forebyg digitale krænkelser med disse fem råd:
- Tal om risikoen for digitale krænkelser – sæt det på dagsorden
- Gør det klart og tydeligt for elever og forældre, at digitale krænkelser ikke er i orden
- Vær opmærksom på, at konflikter/frustrationer kan gå forud for en digital krænkelse – hvordan bliver I mere opmærksomme på det?
- Vær opmærksom på, at elevers brug af humor kan føre til grænseoverskridende og krænkende situationer – hvordan undgår I det?
- Lav en handleplan på forhånd, som støtter læreren og skaber tryghed, hvis det alligevel sker. I skal blandt andet anerkende at grænserne for, hvad det opleves som en krænkelse kan være forskellig fra person til person, og undgå at det bliver et individuelt problem – krænkelser er uønsket og et problem for den enkelte og for skolen.
Læs mere om digitale krænkelser i fagbladet Frie Skoler fra januar 2024
Del link
Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier