Regeringens udspil til en reform af ungdomsuddannelser øger kravet til eksamenskaraktererne i 9. klasse langt mere end fremlagt.
Regeringen har præsenteret karakterkravet som en skærpelse fra 5 til 6 i gennemsnit, men reelt er det tale på en skærpelse fra 3 til 6.
Regeringen lægger dermed op til, at elever i 9. klasse fra sommeren 2030 skal have dobbelt så højt gennemsnit til eksamen som i dag, hvis de skal have krav på optagelse på en treårig gymnasial uddannelse.
Standpunktskarakterer mister status
Det fordoblede karakterkrav opstår, fordi regeringen ønsker, at standpunktskarakterer ikke længere skal have forrang over eksamenskaraktererne.
I faktaarket ’Skærpede karakterkrav til stx og hhx’ skriver regeringen, at karakterkravet skal ’hæves og forenkles’, og den største skærpelse af karakterkravet kommer faktisk på grund af den såkaldte forenkling.
Regeringen lægger nemlig op til, at elever, hvis eksamenskarakterer ikke lever op til gennemsnittet, ikke længere kan falde tilbage på de afsluttende standpunktskarakterer.
Dermed mister lærernes vurdering af elevens faglige niveau i de afsluttende standpunktskarakterer status som den vigtigste for elevens muligheder efter grundskolen.
Vil påvirke præstationskulturen
Regeringens udspil øger dermed betydningen af elevens egen præstation til de mundtlige og skriftlige prøver. Ifølge professor Noemi Katznelson, leder af Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet, vil regeringens udspil få betydning for præstationskulturen i udskolingen.
»Det er utroligt svært at forestille sig andet, for det kommer jo til at gøre elevens præstation til eksamen helt enormt afgørende. Vi får flere elever, som er fokuseret på at klare sig godt til eksamen, og det kan selvfølgelig have den positive effekt, at nogle elever bliver dygtigere. I hvert fald til at gå til eksamen. Og så vil der være andre elever, som bliver demotiverede – og generelt må man forvente, at flere bliver bange for ikke at lykkes til eksamen«, siger Noemi Katznelson i fagbladet Frie Skoler.
Hun mener, at et skærpet karakterkrav og øget fokus på eksamen vil gå ud over elevernes motivationen for læring generelt.
»Hvis præstationen fylder for meget i et læringsrum, så sker der det, at andre motivationsformer bliver udfordrede. Det kan være motivationen ved, at man lærer at mestre noget nyt, ved at indgå i relationer med kammeraterne i klassen eller ved at involvere sig i undervisning. Elevens helt almindelig hverdag i skolen bliver presset, hvis præstationen bliver for dominerende”, siger Noemi Katznelson i fagbladet Frie Skoler.
Del link
Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier