Hvis der indføres ny teknologi som for eksempel robotter, chatbots eller kameraer til fjern- og hybridundervisning, bør arbejdsmiljøgruppen og samarbjedsudvalget på forhånd drøfte, hvilke sundheds- og sikkerhedsmæssige risici, der kan være forbundet med den nye teknologi for lærerne.
På den måde kan de ansattes overvejelser og bekymringer indgå i ledelsens endelige beslutning, og I får taget højde for de arbejdsmiljømæssige udfordringer. Både tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten skal inddrages i dialogen om arbejdsmiljøet i god tid, inden skolen indfører teknologien.
Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø har udviklet et værktøj, som kan hjælpe jer i arbejdsmiljøgruppen med at håndtere de dilemmaer og risici, der kan være forbundet med indførelsen af ny teknologi.
Find værktøjet ‘Tag hånd om arbejdsmiljøet, når I indfører teknologi’ på godtarbejdsmiljo.dk
Del link
Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier