Pædagoger og andre, der er ansat til at arbejde med, undervise, danne og udvikle elever, på de frie skoler, udfører lærerarbejde, og de skal derfor ansættes på læreroverenskomstens vilkår.
Medarbejder og Kompetencestyrelsen anerkendte i slutningen af november Frie Skolers Lærerforenings påstand om dette princip i en sag om en skoles brug af specialpædagoger.
Sagen handler om en efterskole, der havde et dusin specialpædagoger ansat til at hjælpe udfordrede eleverne med at forstå og følge undervisningen, med at løse deres opgaver og med at klare sig socialt på efterskolen.
Skolens leder insisterede på, at de ansatte var specialpædagoger og skulle følge pædagogernes overenskomst, sådan som de gør det i folkeskolen. Frie Skolers Lærerforening indledte derfor en fagretslig sag mod skolen og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, som førte sagen på skolens vegne.
Men kort inden sagen skulle afgøres, meddelte Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, at de anerkender, at de ansatte specialpædagoger udfører lærerarbejde, og at de derfor skal have lærervilkår.
Sagen er vigtig. Dels fordi den bekræfter, at understøttende undervisning er lærerarbejde på de frie skoler. Dels fordi anerkendelsen bekræfter, at samværet med eleverne på en efterskole er en dannelses- og dermed læreropgave.
Det brede og almene dannelsesbegreb, som kendetegner de frie skoler, er dermed uantastet.
Del link
Du kan nemt dele linket til denne side med en kollega, din tillidsrepræsentant eller på dine sociale medier