I et samarbejdsudvalg (SU) drøftes personaleforhold. I udvalget deltager tillidsrepræsentanten altid sammen med skolelederen.
Hvis skolen vælger at have et samarbejdsudvalg, gennemføres arbejdsmiljøarbejdet i andet forum, nemlig arbejdsmiljøorganisationen, hvor lederen arbejder sammen med arbejdsmiljørepræsentanten.
De to fora (samarbejdsudvalget og arbejdsmiljøorganisationen) skal koordinere deres opgaver for eksempel arbejdet med trivsel, arbejdsrelateret stress, vold, chikane og mobning.
Skoler, der gerne vil samle drøftelserne om personaleforhold med arbejdsmiljøarbejdet i ét udvalg, har oprettet et kombineret udvalg i form af et samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg (SAU).
Formålet med samarbejdsudvalg er at skabe rammer for et velfungerende og løsningsorienteret lokalt samarbejde.
Samarbejdet er aftalt og beskrevet i samarbejdsaftalen, som er en del af overenskomsten, og den overordnede statslige aftale, som gælder for lærerne på de frie skoler.
Med disse aftalte rammer vil man gerne opnå, at skolen får et tillidsfuldt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere om forhold, som kan understøtte personalets trivsel og varetagelsen af kerneopgaven.
Når man på skolen opretter et samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg, har man valgt, at en del af arbejdsmiljøopgaverne løses i udvalget. Der vil stadig skulle være en eller flere arbejdsmiljøgrupper på skolen. Formålet med dette samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg skal være at styrke og effektivisere samarbejdet om sikkerhed og sundhed.
Formålet med samarbejds- og arbejdsmiljøudvalg er at skabe rammer for et velfungerende og løsningsorienteret lokalt samarbejde.
Samarbejdet er aftalt og beskrevet i samarbejdsaftalen, som er en del af overenskomsten, og den overordnede statslige aftale, som gælder for lærerne på de frie skoler.
Med disse aftalte rammer vil man gerne opnå, at skolen får et tillidsfuldt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere om forhold, som kan understøtte personalets trivsel og varetagelsen af kerneopgaven.