Log på

Få adgang til låst indhold, der er forbeholdt dig som medlem.


Gå til Mit FSL

Se dine medlemsoplysninger og skriv beskeder til tillidsvalgte.

Hvor er du ansat?

Vælg hvilken type skole du er ansat på


Planlægning af arbejdstid

Med aftalen ‘Arbejdstid for lærere m.fl. i staten’ kom der i 2021 igen en overenskomst for arbejdstiden på de frie skoler. Arbejdstiden havde siden august 2014 været fastsat ved lov efter et regeringsindgreb ved overenskomstforhandlingerne i 2013.

Overenskomstaftalen fra 2021 lægger stor vægt på, at du som tillidsrepræsentant skal inddrages flere gange undervejs i ledelsens planlægning af arbejdstid og opgaver for det kommende skoleår.

Sådan skal tillidsrepræsentanten inddrages i planlægning af arbejdstiden

Beskrivelserne herunder gælder, medmindre I på skolen har aftalt alternative fremgangsmåder for at inddrage lærerne og sikre transparens i ledelsens planlægning og prioriteringer af lærernes arbejdstid.

Det første skridt i planlægningen af arbejdstiden for næste skoleår er, at ledelse og tillidsrepræsentant drøfter de overordnede målsætninger for skolen/institutionen. Herunder målsætningerne for lærernes undervisning og øvrige opgaver, som ledelse og lærere vil arbejde for i den kommende normperiode. 

Når du har haft denne drøftelse med ledelsen, skal ledelsen udarbejde og udlevere et grundlag for ledelsens prioriteringer.

Grundlaget beskriver ledelsens prioriteringer i forhold til følgende elementer:

  • Individuel forberedelse.
  • Det forventede gennemsnitlige undervisningstimetal.
  • Prioriterede indsatser og opgaver, og disses eventuelle betydning for lærernes øvrige opgaver.
  • Information om beslutninger, projekter og lignende, som er fastlagt af skolens/institutionens bestyrelse og ledelse, samt den forventede andel af lærernes arbejdstid, der forventes at skulle anvendes hertil.
  • Eventuelle økonomiske rammebetingelser, der har konsekvenser for prioriteringer af lærernes arbejdstid i den kommende normperiode.
  • På skoler/institutioner, hvor der er løbende elevoptag og/eller holddannelse flere gange i normperioden, skal grundlaget indeholde oplysninger om forventede holddannelser i normperioden.
  • På skoler/institutioner, hvor der er lærere, der er ”døgnarbejdere”, skal grundlaget indeholde oplysninger om det forventede gennemsnitlige antal kosttilsynstimer.

Når du som tillidsrepræsentant har modtaget ledelsens skriftlige grundlag for prioritering af lærernes arbejdstid, skal du have en drøftelse med ledelsen om indholdet. 

Drøftelsen mellem ledelse og tillidsrepræsentant om ledelsens prioriteringer af lærernes arbejdstid har til formål at understøtte: 

  • sammenhængen mellem lærernes arbejdstid og opgaver
  • et rimelig forhold mellem undervisning og forberedelse

På baggrund af den fælles drøftelse om ledelsens prioriteringer af lærernes arbejdstid udarbejder ledelsen et forslag til en skole- /institutionsplan.

Skole-/institutionsplanen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Antallet af lærere på skolen/institutionen.
  • Ledelsens prioriteringer og grundlaget for prioriteringerne som beskrevet i afsnit 2 ovenfor.
  • Overordnede beskrivelser af de prioriterede indsatser og opgavers indhold. 
  • Beskrivelse af klasselærer- og kontaktlærerfunktionen.
  • Beskrivelse af individuel forberedelse.

Bliv medlem og få

Altid tilgængelig viden om dine løn- og ansættelsesvilkår

Medlemmer har fuld adgang til den faglige vidensbank på foreningens hjemmeside

Et lokalt, fagligt netværk

Få indflydelse dit eget arbejdsliv i FSL-klubben på skolen

20 eksperter til din rådighed

Foreningens faglige konsulenter er klar til at hjælpe og rådgive dig som medlem

Rabataftaler forhandlet til 11.000 medlemmer

Brug dit medlemskab til at spare penge og få adgang til eksklusive tilbud

Rabat på kurser & arrangementer

Kom med på gratis minikurser og få medlemsrabat på kurser med deltagerbetaling

Inspiration og viden

Hold dig orienteret i nyhedsbreve og bliv inspireret i fagbladet Frie Skoler