Log på

Få adgang til låst indhold, der er forbeholdt dig som medlem.


Gå til Mit FSL

Se dine medlemsoplysninger og skriv beskeder til tillidsvalgte.

Hvor er du ansat?

Vælg hvilken type skole du er ansat på


Valg af arbejdsmiljø­repræsentant

Alle arbejdspladser med 10 ansatte eller mere skal ifølge arbejdsmiljøloven have en arbejdsmiljørepræsentant. Her kan du læse om regler og anbefalinger i forbindelse med valg af skolens arbejdsmiljørepræsentant.

Mulighed for flere arbejdsmiljørepræsentanter

Har skolen en ledelsesstruktur, størrelse eller beliggenhed, hvor én arbejdsmiljørepræsentant ikke er tilstrækkelig, kan der vælges flere arbejdsmiljørepræsentanter på samme skole.

F.eks. kan skolens personalegrupper afholde deres eget valg til arbejdsmiljørepræsentant, så der på den måde bliver valgt én arbejdsmiljørepræsentant for lærergruppen og én arbejdsmiljørepræsentant for en anden personalegruppe/afdeling på skolen.

Det er skolens leder, der sammen med medarbejderne (herunder tillidsrepræsentanten) aftaler, hvor mange grupper de ansatte skal inddeles i, og dermed også hvor mange arbejdsmiljørepræsentanter, der skal vælges på skolen.

Hvem kan blive valgt?

Ledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Alle andre ansatte kan normalt vælges.

Frie Skolers Lærerforening anbefaler, at arbejdsmiljørepræsentanten er medlem af Frie Skolers Lærerforening, da det giver os mulighed for at informere arbejdsmiljørepræsentanten løbende, rådgive om arbejdsmiljø på skolen og støtte arbejdsmiljørepræsentanten i sit hverv.

Hvis arbejdsmiljørepræsentanten er medlem af Frie Skolers Lærerforening, skal valget meddeles på foreningens hjemmeside. 

Hvem indkalder til valg?

Skolens leder indkalder til valg af arbejdsmiljørepræsentant inden udløbet af den nuværende arbejdsmiljørepræsentants valgperiode.

Det er en god ide at den nuværende arbejdsmiljørepræsentant drøfter valgproceduren med lederen nogle uger før periode udløber.

Hvis arbejdsmiljørepræsentanten er medlem af Frie Skolers Lærerforening, sender foreningen en mail, når valgperioden er ved at udløbe.

Procedure for valg

Valget holdes i arbejdstiden, og det skal fremgå af mødeindkaldelsen, at der skal afholdes valg til hvervet som arbejdsmiljørepræsentant. Ledelsen skal være opmærksom på at sikre, at alle stemmeberettigede bliver indkaldt til valget. 

I kan med fordel aftale en forretningsorden for valg af arbejdsmiljørepræsentanter på skolen, så alle kender proceduren. Forretningsorden kan behandles og besluttes i SU/SAU.

  • Normalt skal man være til stede både for at stiller op og for at afgive stemme. I kan dog på forhånd have aftalt, at det er muligt at opstille uden at være til stede.
  • Det skal være muligt for at opstille på selve mødet.
  • Er der flere, der opstiller, bør valget afholdes skriftligt.
  • Arbejdsmiljørepræsentanten vælges med almindeligt flertal af de afgivne stemmer.
  • Er der kun én kandidat, kan det på mødet konstateres, at vedkommende er valgt for den næste periode.
  • Ved stemmelighed, skal I lave et omvalg.
  • Hvis omvalget ikke ændrer på resultatet, afgøres valget ved lodtrækning mellem de to kandidater.

Valgperiode

Valgperioden er normalt to år, men kan være længere – dog maksimalt fire år. 

Husk at få fastlagt valgperioden start, så der ikke opstår tvivl om, hvornår perioden som arbejdsmiljørepræsentant slutter. 

Hvis arbejdsmiljørepræsentanten stopper helt på skolen, skal skolen holde et nyt valg.

Meddelelse af valg

Når du valgt som arbejdsmiljørepræsentant, skal du fortælle din leder, at du er blevet valgt. Det skal du gøre skriftligt. 

Gem en kopi af meddelelsen til skolelederen, så du altid kan dokumentere, at du er omfattet af de særlige beskyttelsesregler (fx særlig procedure ved opsigelse og længere opsigelsesvarsel), der gælder for tillidsrepræsentanter. 

Hvis du er medlem af Frie Skolers Lærerforening, skal valget meddeles på foreningens hjemmeside. 

Fandt du ikke,
hvad du søgte ?

Brug vores kontaktformular og hjælp os med finde den rette til at hjælpe dig videre.