Fandt du ikke,
hvad du søgte?
Brug vores kontaktformular og hjælp os med finde den rette til at hjælpe dig videre.
Alle arbejdspladser med 10 ansatte eller mere skal ifølge arbejdsmiljøloven have en arbejdsmiljørepræsentant. Her kan du læse om regler og anbefalinger i forbindelse med valg af skolens arbejdsmiljørepræsentant.
Har skolen en ledelsesstruktur, størrelse eller beliggenhed, hvor én arbejdsmiljørepræsentant ikke er tilstrækkelig, kan der vælges flere arbejdsmiljørepræsentanter på samme skole.
F.eks. kan skolens personalegrupper afholde deres eget valg til arbejdsmiljørepræsentant, så der på den måde bliver valgt én arbejdsmiljørepræsentant for lærergruppen og én arbejdsmiljørepræsentant for en anden personalegruppe/afdeling på skolen.
Det er skolens leder, der sammen med medarbejderne (herunder tillidsrepræsentanten) aftaler, hvor mange grupper de ansatte skal inddeles i, og dermed også hvor mange arbejdsmiljørepræsentanter, der skal vælges på skolen.
Ledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Alle andre ansatte kan normalt vælges.
Frie Skolers Lærerforening anbefaler, at arbejdsmiljørepræsentanten er medlem af Frie Skolers Lærerforening, da det giver os mulighed for at informere arbejdsmiljørepræsentanten løbende, rådgive om arbejdsmiljø på skolen og støtte arbejdsmiljørepræsentanten i sit hverv.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten er medlem af Frie Skolers Lærerforening, skal valget meddeles på foreningens hjemmeside.
Skolens leder indkalder til valg af arbejdsmiljørepræsentant inden udløbet af den nuværende arbejdsmiljørepræsentants valgperiode.
Det er en god ide at den nuværende arbejdsmiljørepræsentant drøfter valgproceduren med lederen nogle uger før periode udløber.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten er medlem af Frie Skolers Lærerforening, sender foreningen en mail, når valgperioden er ved at udløbe.
Valget holdes i arbejdstiden, og det skal fremgå af mødeindkaldelsen, at der skal afholdes valg til hvervet som arbejdsmiljørepræsentant. Ledelsen skal være opmærksom på at sikre, at alle stemmeberettigede bliver indkaldt til valget.
I kan med fordel aftale en forretningsorden for valg af arbejdsmiljørepræsentanter på skolen, så alle kender proceduren. Forretningsorden kan behandles og besluttes i SU/SAU.
Valgperioden er normalt to år, men kan være længere – dog maksimalt fire år.
Husk at få fastlagt valgperioden start, så der ikke opstår tvivl om, hvornår perioden som arbejdsmiljørepræsentant slutter.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten stopper helt på skolen, skal skolen holde et nyt valg.
Når du valgt som arbejdsmiljørepræsentant, skal du fortælle din leder, at du er blevet valgt. Det skal du gøre skriftligt.
Gem en kopi af meddelelsen til skolelederen, så du altid kan dokumentere, at du er omfattet af de særlige beskyttelsesregler (fx særlig procedure ved opsigelse og længere opsigelsesvarsel), der gælder for tillidsrepræsentanter.
Hvis du er medlem af Frie Skolers Lærerforening, skal valget meddeles på foreningens hjemmeside.
Brug vores kontaktformular og hjælp os med finde den rette til at hjælpe dig videre.