Log på

Få adgang til låst indhold, der er forbeholdt dig som medlem.


Gå til Mit FSL

Se dine medlemsoplysninger og skriv beskeder til tillidsvalgte.

Hvor er du ansat?

Vælg hvilken type skole du er ansat på


Arbejdspladsvurdering (APV)

Minimum hvert tredje år skal du og din leder vurdere arbejdsmiljøet og inddrage kollegerne i afdækningen af skolens arbejdsmiljø.

Arbejdspladsvurderingen bruger I til at finde ud af, om der er risiko for, at I kan blive syge, nedslidte eller kommer til skade på skolen.

Arbejdspladsvurderingen forholder sig til hele skolens arbejdsmiljø, så I sikrer, at I kommer hele vejen rundt om de arbejdsmiljømæssige udfordringer, I kan have.

Finder I frem til, at der er et problem eller risici i arbejdsmiljøet, skal I finde løsninger og forebygge. Løsningerne og forebyggelsen skal skrives ind i en handlingsplan.

Forberedelse

Det er en god ide på forhånd at skabe overblik over de kendte opgaver, der er i forbindelse med arbejdspladsvurderingen. Hvordan og til hvem fordeles opgaverne? Udarbejd eventuel en procesplan med datoer, deltagere og aktiviteter.

Procesplanen kan også tage stilling til, hvordan de ansatte bliver inddraget i processen. 

På et møde kan du og din leder tale om hvilke positive erfaringer, I gerne vil have med fra sidste gang. Hvis det er første gang du og din leder skal lave arbejdspladsvurderingen sammen, kan I tale om, hvad I gerne vil opnå med arbejdspladsvurderingen, og hvilke overvejelser I hver især har i forhold til processen. 

Handlingsplan

I har ikke gennemført arbejdspladsvurderingen, før I har lavet en handlingsplan over de problemer og risici, I fandt frem til under afdækningen / risikovurderingen.

I handlingsplanen skal I prioritere og lave en tidsplan for de problemer og risici, der ikke kan løses med det samme. Det skal fremgå i hvilken rækkefølge, og hvornår I har løst jeres udfordringer i arbejdsmiljøet. I skal også tage stilling til, hvem der er ansvarlig for, at løsningen og forebyggelsen gennemføres og skrive det i handlingsplanen.

For hvert problem og risiko skal I tage stilling til, om I kan fjerne problemet og risikoen, og hvis det ikke er muligt, så handler jeres indsats om, hvilke tiltag I kan iværksætte for at reducere påvirkning i forhold til de ansatte. 

Ofte kan der være flere løsninger på et konkret problem, så det kan være svært at vælge, hvad der vil virke hos jer. I kan også mangle indsigt og viden om baggrunden for netop jeres problem. De ansatte kan måske hjælpe dig og din leder med at beskrive, hvordan de gerne ville have, hverdagen i stedet så ud. På den måde bliver det lettere at finde frem til nogle konkrete handlinger til handlingsplanen.

Opfølgning på handlingsplan

I skal sikre sig, at handlingsplanen bliver fulgt, så de handlinger, I har planlagt, bliver igangsat og har den ønskede effekt.  Du kan sætte opfølgningen af handlingsplanen i arbejdspladsvurderingen på dagsordenen som et fast punkt på møder med lederen om arbejdsmiljø. Det kan også ske i arbejdsmiljøudvalget eller samarbejds- og arbejdsmiljøudvalget. 

Ofte går der tre år, før I skal gennemføre en ny afdækning/ risikovurdering af arbejdsmiljøet, men i de tilfælde, hvor der sker ændringer i arbejdet, arbejdsprocesser og -metoder, som har betydning for arbejdsmiljøet på skolen, skal I lave en ny afdækning/risikovurdering af arbejdsmiljøet og justerer handlingsplanen.

Ofte stillede spørgsmål om arbejdspladsvurdering

Bliv medlem og få

Altid tilgængelig viden om dine løn- og ansættelsesvilkår

Medlemmer har fuld adgang til den faglige vidensbank på foreningens hjemmeside

Et lokalt, fagligt netværk

Få indflydelse dit eget arbejdsliv i FSL-klubben på skolen

20 eksperter til din rådighed

Foreningens faglige konsulenter er klar til at hjælpe og rådgive dig som medlem

Rabataftaler forhandlet til 11.000 medlemmer

Brug dit medlemskab til at spare penge og få adgang til eksklusive tilbud

Rabat på kurser & arrangementer

Kom med på gratis minikurser og få medlemsrabat på kurser med deltagerbetaling

Inspiration og viden

Hold dig orienteret i nyhedsbreve og bliv inspireret i fagbladet Frie Skoler