Minimum hvert tredje år skal du og din leder vurdere arbejdsmiljøet og inddrage kollegerne i afdækningen af skolens arbejdsmiljø.
Arbejdspladsvurderingen bruger I til at finde ud af, om der er risiko for, at I kan blive syge, nedslidte eller kommer til skade på skolen.
Arbejdspladsvurderingen forholder sig til hele skolens arbejdsmiljø, så I sikrer, at I kommer hele vejen rundt om de arbejdsmiljømæssige udfordringer, I kan have.
Finder I frem til, at der er et problem eller risici i arbejdsmiljøet, skal I finde løsninger og forebygge. Løsningerne og forebyggelsen skal skrives ind i en handlingsplan.
Det er en god ide på forhånd at skabe overblik over de kendte opgaver, der er i forbindelse med arbejdspladsvurderingen. Hvordan og til hvem fordeles opgaverne? Udarbejd eventuel en procesplan med datoer, deltagere og aktiviteter.
Procesplanen kan også tage stilling til, hvordan de ansatte bliver inddraget i processen.
På et møde kan du og din leder tale om hvilke positive erfaringer, I gerne vil have med fra sidste gang. Hvis det er første gang du og din leder skal lave arbejdspladsvurderingen sammen, kan I tale om, hvad I gerne vil opnå med arbejdspladsvurderingen, og hvilke overvejelser I hver især har i forhold til processen.
I har ikke gennemført arbejdspladsvurderingen, før I har lavet en handlingsplan over de problemer og risici, I fandt frem til under afdækningen / risikovurderingen.
I handlingsplanen skal I prioritere og lave en tidsplan for de problemer og risici, der ikke kan løses med det samme. Det skal fremgå i hvilken rækkefølge, og hvornår I har løst jeres udfordringer i arbejdsmiljøet. I skal også tage stilling til, hvem der er ansvarlig for, at løsningen og forebyggelsen gennemføres og skrive det i handlingsplanen.
For hvert problem og risiko skal I tage stilling til, om I kan fjerne problemet og risikoen, og hvis det ikke er muligt, så handler jeres indsats om, hvilke tiltag I kan iværksætte for at reducere påvirkning i forhold til de ansatte.
Ofte kan der være flere løsninger på et konkret problem, så det kan være svært at vælge, hvad der vil virke hos jer. I kan også mangle indsigt og viden om baggrunden for netop jeres problem. De ansatte kan måske hjælpe dig og din leder med at beskrive, hvordan de gerne ville have, hverdagen i stedet så ud. På den måde bliver det lettere at finde frem til nogle konkrete handlinger til handlingsplanen.
I skal sikre sig, at handlingsplanen bliver fulgt, så de handlinger, I har planlagt, bliver igangsat og har den ønskede effekt. Du kan sætte opfølgningen af handlingsplanen i arbejdspladsvurderingen på dagsordenen som et fast punkt på møder med lederen om arbejdsmiljø. Det kan også ske i arbejdsmiljøudvalget eller samarbejds- og arbejdsmiljøudvalget.
Ofte går der tre år, før I skal gennemføre en ny afdækning/ risikovurdering af arbejdsmiljøet, men i de tilfælde, hvor der sker ændringer i arbejdet, arbejdsprocesser og -metoder, som har betydning for arbejdsmiljøet på skolen, skal I lave en ny afdækning/risikovurdering af arbejdsmiljøet og justerer handlingsplanen.