Verden forandrer sig, skolen forandrer sig, der kommer ny teknologi og ny pædagogisk og didaktisk viden. Løbende kompetenceudvikling er vigtig. Både for din trivsel og udvikling som lærer – og for skolen som en attraktiv arbejdsplads.
Kompetenceudvikling kan både være formel i form af kurser og efter/videreuddannelse, men det kan også være af mere uformel karakter som f.eks. mentoring, supervision eller nye arbejdsopgaver.
Uanset om du bliver pålagt kompetenceudvikling, eller selv har ønsket at deltage, skal tiden, du bruger, medregnes i din arbejdstid, og den skal fremgå tydeligt af opgaveoversigten.
Tiden til kompetenceudvikling er en del af dit arbejde. Du kan medregne følgende i forbindelse med kurser eller anden kompetenceudvikling i din præsterede arbejdstid:
Det er vigtigt, at du afklarer med skolens ledelse, hvordan tiden medregnes i din arbejdstidsopgørelse, inden du påbegynder kurser, uddannelser med videre.
Lokal aftale om tid til kompetenceudvikling
Det skal aftales lokalt mellem tillidsrepræsentanten og ledelsen, hvis et kompetenceudviklingsforløb tæller anderledes end ved konkret optælling.
Tillidsrepræsentanten kan også lave aftaler med ledelsen om principper for tildeling af kurser og generelle aftaler om, hvad der indregnes i arbejdstiden.
Det er din arbejdsgiver, der betaler for omkostninger relateret til din aftalte kompetenceudvikling. Det gælder såvel løn som betaling af kursusudgifter.
Som arbejdsplads i det statslige overenskomstsystem er skolen en del af kompetenceaftalen og dermed forpligtet til at tage sig af personalets kontinuerlige udvikling.
Skolen modtager elevtilskud, som blandt andet skal dække udgifterne til at holde personalet fagligt ajourført.