Skolen skal estimere din samlede tid til individuel forberedelse. Der er ikke krav om en tidsestimering i en særlig form f.eks. en forberedelsesfaktor eller differentieret forberedelse i bestemte fag.
Men du har krav på, at der er et rimeligt forhold mellem undervisning og forberedelse. Det fremgår af arbejdstidsaftalen, at der skal være sammenhæng mellem den undervisningskvalitet, skolen forventer, og den tid som lærerne får til at forberede undervisningen.
Din opgaveoversigt skal som minimum indeholde et estimat for, hvor meget forberedelse du forventes at bruge. En af de væsentlige grunde til at du og lederen skal drøfte opgaveoversigten, er netop, at den skal understøtte et rimeligt forhold mellem undervisning og forberedelse.
Hvis du usikker på, hvordan du skal fordele din arbejdstid mellem undervisning og forberedelse, bør du spørge ind til punktet, så du og lederen har et fælles billede.
Din forberedelsestid skal planlægges på en måde, så du har en sammenhængende og effektiv tid til forberedelse. Den individuelle forberedelse kan derfor ikke planlægges i elevpauser, hvor du har undervisning før og efter.
Hvis du oplever at din individuelle forberedelsestid reduceres, kan du anmode om at få placeret forberedelsestiden. Kun ved helt uforudsete og akutte behov kan du sættes til andre opgaver i det tidsrum.
Den tid, der er planlagt til undervisning, fremgår af din opgaveoversigt. Ved fastsættelsen af dit undervisningstimetal skal skolens leder tage højde for, om du er deltidsansat, har aldersreduktion, er på efter-og videreuddannelse, har større hverv og funktioner eller er nyansat.
Arbejdstidsaftalens definition på undervisning lægger op til, at undervisning er andet end klasse- og holdundervisning.
Gruppearbejde, rådgivning/sparring/vejledning, løbende evaluering, elevsamtaler, lejrskoler, ekskursioner og sociale og kulturelle arrangementer kan også defineres som undervisning.
Definitionen lyder således:
“Den målrettede aktivitet, som de ansatte udfører med henblik på at øge elevernes kompetencer ud fra uddannelsens målsætning eller med henblik på at understøtte den kompetenceudvikling, der finder sted”.