1. juli 2024 trådte Lov om registrering af arbejdstiden i kraft. Loven indebærer, at skolen skal sikre, at din arbejdstid bliver registreret i et system, som er “… objektivt, pålideligt og tilgængeligt”.
Formålet med loven om arbejdstidsregistrering er at sikre overholdelsen af arbejdsmiljølovens bestemmelser om maksimal ugentlig arbejdstid og hviletid og fridøgn.
Derfor skal alle arbejdstimer registreres her – uanset, hvordan timerne aflønnes og afregnes. Det handler altså udelukkende om faktisk præsterede timer.
Det er afgørende at forstå, at lovens nye arbejdstidsregistrering ikke er det samme som overenskomstens arbejdstidsopgørelse.
I princippet kan der sagtens være situationer, hvor der står ét timetal i arbejdstidsregistreringen og et andet i arbejdstidsopgørelsen.
I arbejdstidsopgørelsen, som følger af overenskomsten, skal du også registrere din arbejdstid, men der kan være situationer, hvor du på grund af akkorder eller andre aftaler ikke skal registrere det faktisk forbrugte timetal, men et aftalt timetal.
Hvis du for eksempel har en opgave, som du via en akkord får 40 timer for, men som du i praksis bruger 50 timer på, skal du registrere 50 timer i det nye tidsregistreringssystem, men 40 timer i din arbejdstidsopgørelse.
Her finder du svar på de hyppigst stillede spørgsmål om arbejdstidsregistrering. Hvis du har spørgsmål, som du synes, skal være en del af denne spørgsmål/svar-liste, så send dit spørgsmål til fsl@fsl.dk – så prøver vi at finde svaret.