Skolens arbejdsmiljøarbejde skal hjælpes på vej i arbejdsmiljøorganisation, en god personalepolitik og APV hvert tredje år.
På alle skoler skal arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så det sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det fremgår af arbejdsmiljøloven.
På skoler med over 10 ansatte er der pligt til at oprette en arbejdsmiljøorganisation på skolen.
En arbejdsmiljøorganisation består som minimum af en leder og en arbejdsmiljørepræsentant.
Arbejdsmiljøorganisationens opgaver er at planlægge, lede og koordinere skolens samarbejde om arbejdsmiljø fx ved at forebygge risici og undersøge ulykker.
Hvert tredje år skal skolen lave en arbejdspladsvurderingen.
Formålet med arbejdspladsvurderingen er, at arbejdsmiljørepræsentanten og lederen på en systematisk måde får kortlagt arbejdsmiljøet for at sikre sig, at skolen ikke har arbejdsmiljøproblemer, som ikke kommer frem i det daglige arbejdsmiljøarbejde.
De fleste skoler benytter et spørgeskema, men det er ikke et lovkrav. Andre mere deltageraktive metoder må gerne benyttes. Finder I på skolen nogle arbejdsmiljøproblemer, skal der laves en handleplan til løsning af problemerne.
Mange tror, at spørgeskemaet skal være anonymt, men det er der ikke særlige krav om. Det er dog ofte en forudsætning for en tilfredsstillende kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø, at deltagerne sikres fuld anonymitet. Inden du besvarer et spørgeskema, bør du undersøge af hvem og hvordan indholdet behandles.
Du kan kontakte Frie Skolers Lærerforening, hvis du bliver usikker på forløbet i forbindelse med jeres arbejdspladsvurdering.