Ved forældreklager er det første, du skal gøre at orientere din leder. Forældrenes klage er en klage over skolens måde at løse skolens opgave på. Du er ansat til at udføre denne opgave. En klage over din undervisning en klage over skolen.
Det er vigtigt at holde fokus på, at klager altid er klager over skolen. For det professionelle fokus betyder, at du og lederen er i samme båd. Det er jer, som i fællesskab skal håndtere den klage, der er rettet mod skolen. I skal sammen finde løsninger.
Uanset om klagen er grundløs eller ej, kan den påvirke dig. Du skal jo fortsat have kontakt til disse forældre, som en gang har vurderet, at du ikke gør dit arbejde godt nok. I alvorlige situationer kan du måske føle, at forældrene chikanerer dig, og det kan blive svært at bevare et godt professionelt samarbejde med forældrene.
Hvis ledere eller kolleger negligerer de følelser, som du oplever i forbindelse med klagen, kan det føles som et ekstra svigt. Det samme gælder, hvis du oplever, at lederen ikke bakker dig op.
Du bør søge hjælp, hvis du kommer i en sådan situation.
Langt de fleste forældreklager løses i fællesskab mellem leder, kolleger og forældrene. Når skoleleder og den eller de involverede lærere får drøftet indholdet med forældrene, opløses mange kritiske henvendelser.
I mange tilfælde er dialogen i sig selv tilstrækkelig, fordi forældrene oplever, at de bliver hørt. I andre tilfælde kan det være nødvendigt med tiltag eller justeringer på grund af forældrenes ønsker.