Tjenstlige samtaler er ikke særskilt omtalt i den arbejds- og ansættelsesretlige litteratur. Der findes derfor ikke nogen autoritativ definition af begrebet “en tjenstlig samtale”. En tjenstlig samtale må ikke forveksles med en medarbejderudviklingssamtale.
Det er imidlertid en almindelig anerkendt opfattelse, at en tjenstlig samtale er en samtale, hvor lederen ønsker at drøfte en lærers udøvelse af tjenesten.
Advarsel/påtale efter tjenstlige samtale
En tjenstlig samtale kan afsluttes med en advarsel/påtale, der indeholder en nøjagtig angivelse af, hvad det er læreren skal ændre ved udøvelsen af tjenesten, samt hvad der kan ske, hvis læreren ikke retter sig efter henstillingen i advarslen/påtalen.
- En tjenstlig advarsel/påtale er skolelederens kraftigste direkte reaktionsmulighed før afsked i form af opsigelse eller bortvisning. En tjenstlig advarsel/påtale kan være skriftlig og/eller mundtlig.
- Læreren har ikke pligt til at “Godkende”/”Acceptere”/”Tiltræde” et notat. Det er et arbejdspapir udarbejdet af skolelederen, og læreren kan være uenig i indholdet.
- Læreren kan skrive under på, at pågældende har “set” notatet eller modtaget kopi af det. Der er således ikke tale om en accept af indholdet, men alene en tilkendegivelse om, at den pågældende er gjort bekendt med indholdet.
Retningslinjer for tjenstlige samtaler
Retningslinjer for hvordan en tjenstlig samtale skal afvikles, kan aftales i skolens samarbejdsudvalg. Her er eksempler på principper, der kunne indgå i skolens personalepolitik vedr. tjenstlige samtaler og evt. efterfølgende notat.
- Tillidsrepræsentanten orienteres om forestående tjenstlige samtaler i god tid inden de finder sted.
- Lederen indkalder skriftligt til den tjenstlige samtale. Det skal stå i indkaldelsen, hvad samtalen skal handle om. Hvis grunden er, at lederen eller skolens bestyrelse er kontaktet skriftligt, vedlægges kopi af materialet. Hvis der har været tale om mundtlig kontakt, vedlægges et af lederen udfærdiget notat herom.
- Læreren orienteres om den forestående tjenstlige samtale og tidspunktet for denne samt om muligheden for at tage en bisidder (Tillidsrepræsentant) med til samtalen.
- Orientering af læreren om at en tjenstlig samtale skal finde sted, må aldrig gives umiddelbart før ferier, fridage eller weekender.
- Orientering om og afvikling af samtalen bør finde sted indenfor samme uge.
- Hvis der udarbejdes et notat til personalemappen om indholdet af den førte samtale, forelægges notatet medarbejder og bisidder til orientering. Den ansatte orienteres om, at vedkommende kan vedlægge sine egne kommentarer.