Godt indspark om undervisningens rolle
I bogen ”Undervisning er dannelse” trækker forfatteren Alexander von Oettingen en tråd gennem flere tusinde års undervisningstradition og -forskning. På bare 70 sider kommer han omkring både Sokrates, Aristoteles, N.F.S. Grundtvig, John Dewey, og John Hattie.
Bogen fortæller om undervisning og dannelse; at undervisning er den hurtige og nødvendige omvej til det, erfaringerne ikke viser af sig selv. Og at dannelse handler om, at børn får et ansvarligt forhold til sig selv, de andre og den verden, de er en del af.
Dannelse handler ikke bare om at blive til noget, men især om at blive til nogen.
Dannelse er at forstå sig selv og samtidig være en del af noget større.
I disse år, hvor skolen og ikke mindst undervisningen helst skal kunne måles og vejes, sammenlignes og rangordnes, er det befriende at have fokus på dannelsesaspektet i skolen, om ikke i andet, så i de par timer det tager at læse bogen.
Bogen er et godt input til den travle lærer i debatten om skolens og undervisningens rolle i dagens Danmark. Og den stiller relevante spørgsmål som: Er undervisning og læring det samme? Kan alt der forgår i undervisningen måles og vejes? Hører undervisning og dannelse overhovedet sammen? Er dannelse forældrenes ansvar alene? Og undervisning skolens?
Som medlem af Frie Skolers Lærerforening kan du gratis downloade ”Undervisning er dannelse” som e- og lydbog her.